Činjenice, događaji, rekordi.
Došao je i taj 5. mjesec. To znači samo jednu stvar. Prvi Grand Tour je na rasporedu. Kao i svake godine (ne baš svake jer je nekada Vuelta bila prije), Giro d’Italia otvara sezonu velikih utrka na europskom kontinentu. Kako bi na ispravan način obilježili taj događaj, u nastavku nabrajamo neke čudne, a neke smiješne činjenice vezane za tu utrku…
1. Najduža etapa ikada vožena na Giro-u je bila dugačka 430km!!! Radi se o predratnom Giro-u iz 1914. godine i etapi koja je kretala iz grada Lucca i završavala u Rimu.
2. Najkraća etapa ikada vožena na Giro-u je bila ona koja se je vozila između grada Montecatini i grada Prato tokom prvog poslijeratnog Giro-a 1946. godine. Dužina etape je bila jadnih 30km….
3. Najduži Giro je bio onaj iz 1954. godine – suludih 4337km…..
4. Najkraći Giro je bio onaj iz 1912. – malih 2444km, ali u samo 9 etapa!
5. Najbrža etapa je bila ona iz 1985. godine koja se je izvozila u prosječnoj brzini od suludih 50.123 km/h. No, treba imati na umu da se je radilo o etapi dugačkoj tek kratkih 45km.
6. Najbrža prosječna brzina cijelog Giro-a je iznosila 40.164 km/h! Radi se o Giru iz 2009. godine i o pobjedniku Denis Menchov-u.
7. Najbrže izvoženi kronometar je pak onaj iz 2001. kada je Rik Verbrugghe svojih 7.5km odradio s prosječnom brzinom od suludih 58.584 km/h!!!
8. Najsporija etapa/kronometar ikada izvožen je onaj iz 2010. godine kada je Stefano Garzelli odradio svoj brdski kronometar s prosječnom brzinom od malih 18.67 km/h.
9. Najduže ukupno vrijeme za pobjedu Giro d’Italia je ono iz 1927. godine. Tada je legendarni Alfredo Binda odradio kompletnu utrku za 144 sata i 15 minuta. Tada je ukupno prešao 3758km s prosječnom brzinom od 26 km/h.
10. Glavni pobjednički trofej se zove Trofea Senza Fine i dodjeljuje se od 1999. godine. Trofej je poseban po tome što su imena svih pobjednika urezana (gravirana) na samom trofeju.
11. Između 1946. i 1951. Giro je dodjeljivao i crnu majicu (Maglia Nera). Ta je majica bila namijenjena najsporijem vozaču Giro-a. No, zbog prežestoke konkurencije, isto je natjecanje prekinuto….
12. Najviše dana provedenih u rozoj majici ima tko drugi nego kanibal Eddy Merckx – ukupno 78 dana. Nakon njega, Francesco Moser ima 57 dana, Gino Bartali 50 dana, Guiseppe Saronni 49 dana, Jaques Anquetil 42 dana, a Fausto Coppi i Bernard Hinault svaki po 31 dan.
13. Samo 4 vozača su vodila Giro u ukupnom poretku od početka do kraja - Costante Girardengo u 1919., Alfredo Binda u 1927., Eddy Merckx u 1973. i Gianni Bugno u 1990. godini.
14. Nairo Quintana (2014.) i Evgeni Berzin (1994.) su jedini vozači koji su iste godine pobijedili i u ukupnom poretku i u utrci za najboljeg mladog vozača (mlađi od 25 god.).
15. Fausto Coppi je najmlađi pobjednik u ukupnom poretku na Giro-u. To je uspio s 20 god. i 158 dana. Radi se o Giro-u iz 1940. godine.
16. Fiorenzo Magni je pak najstariji pobjednik Giro-a. To je uspio s 34 god. i 180 dana. Radi se o Giro-u iz 1955. godine.
17. Samo su tri biciklista 5 puta osvajala Giro. Osim, naravno, Merckx-a (1968, 1970, 1972, 1973, 1974) to su još uspjeli Alfredo Binda (1925, 1927, 1928, 1929, 1933) i Fausto Coppi (1940, 1947, 1949, 1952, 1953).
18. Bernard Hinault je najučinkovitiji biciklist u povijesti Giro-a. Nastupio je tri puta i sva tri puta je pobijedio. 100% učinkovit!
19. Ukupno 22 vozača su osvojila Giro više od jedanput. Jedini aktivni vozač kojem je to uspjelo je Vicenzo Nibali.
20. Razumljivo, prema nacijama, najviše pobjeda imaju Talijani (69), a nakon njih dolaze Belgijanci (7) i Nizozemci (6).
21. Prvi biciklist koji je pobijedio Giro, a da nije bio Talijan, je bio Švicarac Hugo Koblet. To je bilo daleke 1950. godine kada je Hugo vozio za ekipu Team Guerra-Ursus.
22. Najviše etapnih pobjeda ima (NIJE Eddy Merckx) Mario Cipollini. Skupio ih je 42.
23. Najzanimljivije, dva puta se je desilo da su etape na Giro-u pobijedili otac i sin. Radi se o obitelji Baffi (Pierino i Adriano) i, naravno, o obitelji Merckx (Eddy i Axel).
24. Nagradni fond Giro-a iznosi oko 1 500 000,00 eura. Ukupnom pobjedniku pripada oko 210 000,00 eura.
25. Zadnje mjesto u ukupnom poretku koje osvaja novac je 10. mjesto. Taj biciklist osvaja oko 5 000,00 eura.
26. Pobjednik etape osvaja oko 11 000,00 eura.
27. Svaka etapa provedena u rozoj majici donosi dodatnih 1000,00 eura.
28. Roza majica je posveta talijanksim novinama koje se tiskaju u rozoj boji i koje su osnovale Giro – Gazzetta dello Sport.
29. U zadnjih 20 godina, Giro kroz 21. etapu skupi oko 800 000,00 mil. televizijskih gledatelja.
30. Giro se od 1909. nije vozio samo kroz period prvog i drugog svjetskog rata.
31. 1909. godine čak je 4 vozača diskvalificirano zbog vožnje vlakom tokom etape.
32. Najstariji vozač koji je ikada startao Giro je Giovanni Gerbi. On je startao utrku s napunjenih 47. godina. Radi se o Giro-u iz 1932. godine.
33. Kratkih 11 sekundi je najmanja razlika između pobjednika i drugog mjesta u ukupnom poretku. To je bilo na Giro-u 1948. godine. Sretnik je bio Fiorenzo Magni, a nesretnik Ezio Cecchi.
To je sve što smo uspjeli skupiti……. Nadamo se da će vas ovo natjerati da ovaj Giro pratite još pažljivije. Nikada ne znate da li će neki događaj ove godine ući u konkrenciju za najzanimljivije činjenice u povijesti ove legendarne utrke.
Do sljedećeg zapisa, dijelite cestu.