Gradski i urbani bicikl - Koji je najbolji bicikl za putovanje unutar urbanih sredina?
Hibridni, električni, cestovni ili brdski bicikl - dopustite da vam prezentiramo sve mogućnosti (uz par asistencija:-))
Ključno za odabir odgovarajućeg bicikla za gradsku/urbanu vožnju je osigurati da je udoban i praktičan za onu vrstu vožnje koju preferirate i koju vam moderni gradovi mogu/žele pružiti.
Malo je vjerojatno da ćete se baš svaki dan voziti na posao biciklom osim ako Vam je to jedini način transporta i putovanja pa, imajući to na umu, sastavili smo pregled bicikala koji bi mogli zadovoljiti većinu potreba neovisno o razlogu ili motivaciji zašto baš određeni tip bicikla koristite za odlazak na posao ili pak obavljanje samog posla.
Koji je najbolji tip bicikla za putovanje na posao?
Koju ćete vrstu bicikla odabrati za odlazak na posao ovisiti će o brojnim čimbenicima, kao što su udaljenost koju morate prijeći, teren koji morate koristiti ili želite koristiti na putu do posla, mjesto gdje živite i vaš osobni ukus. Ipak, većina nas želi i izgledati dobro.....:-)
Kako bi vam olakšali odluku oko kupnje i svega što Vaš odabir podrazumijeva, opisati ćemo i objasniti 8 tipičnih vrsta bicikala (i posljedičnog načina vožnje) koji vas mogu služiti kada se odlučite krenuti biciklom na posao.
Također, bitno je napomenuti da se, uz malo modifikacija, većina bicikala može pretvoriti/preraditi u sjajne suputnike - dodavanjem raznih vrsta blatobrana za vožnju prilikom loših vremenskih uvjeta, raznih nosača i košara za prijevoz tereta i ostalih potrepština i svjetala za učinkovitu vidljivost tokom cijele godine i prilikom svih vremenskih uvjeta.
Ipak, možda baš vaša stara ''krntija'' može, uz nešto smislenih ''operacija'', postati ultimativni gradski bicikl.
1. Brdski bicikli: Najtraženiji model, ali nikako najbolji.
Prednosti: Uspravniji položaj vožnje, izdržljivost materijala
Nedostaci: Težina bicikla, sporiji i manje siguran na asfaltu, nesvestranost, trošak održavanja
Uspravan položaj vožnje i robustan izgled su dugo vremena činili brdske bicikle poželjnim odabirom za gradske rute. Dok su gume za brdske bicikle idealne za rute koje uključuju teže i rasutije neasfaltirane terene, u gradskoj vožnji one stvaraju probleme. Relativno loše držanje podloge (grip) na asfaltnim podlogama i ogromni otpor kotrljanju sve više navode ljude na odabir drugih kategorija bicikala za gradska putovanja i jurnjave.
Ako već posjedujete brdski bicikl koji koristite većinom za gradsku vožnju, naš je savjet da ga obavezno opremite s gumama bez ripni (slik) ili sa manje njih i s nešto manje volumena (tanja guma).
Tako ćete, s relativno lakom prilagodbom, uvelike poboljšati vozna svojstva svog bicikla i doprinijeti lakšoj i sigurnijoj vožnji kroz grad, a bez da izgubite mogućnost za eventualni kratkotrajni izlet na rasutiji teren i zemlju.
Također, vrlo bitno, ako koristite bicikl većinom ili samo za gradsku vožnju, svakako razmislite da izaberete brdski bicikl s čvrstom vilicom (bez suspenzije) iz bar dva razloga: 1. Plaćate tehnologiju koja vam je apsolutno nepotrebna s obzirom na tip vožnje, 2. Suspenzija obično zahtijeva i relativno česte servise koji samo poskupljuju trošak posjedovanja brdskog bicikla za ovu namjenu i 3. Jeftinije verzije brdskih bicikala dolaze sa suspenzijama manje kvalitete i vrlo upitnih svojstava što ne ide u prilog zahtjevima jednostavnosti, udobnosti i izdržljivosti bicikala za gradsko-urbane vožnje.
Dakle, ako baš želite brdski bicikl za ovu namjenu, birajte između modela sa čvrstim vilicama i s dodatnom opremom ili opcijama koje će ga dodatno prilagoditi onome što vama treba.
2. Sklopivi bicikli: najbolji izbor ako vaša ruta uključuje i javni prijevoz
Prednosti: Lako skladištenje, multimodalnost
Nedostaci: Spori, neudobni i zahtjevaju određeno privikavanje
Najčešće se dizajniraju oko kotača veličine 16 i 20 inča, a sklopivi bicikli, kao što i ime govori, sklapaju se u često impresivno male pakete koji se mogu pohraniti bilo gdje i na bilo kojem dijelu vaše rute.
Sklopivi su bicikli, također, idealni za one koji ne namjeravaju voziti cijelim putem do posla i planiraju dovršiti dio putovanja javnim prijevozom - ili, ako hoćete zvučati moderno, multimodalno.
Sklopivi bicikl neće se ponašati poput običnog bicikla zbog malih kotača i neizbježnog kompromisa s geometrijom okvira koji zahtjeva i mogućnost sklapanja. Također, imaju tendenciju da na cesti reagiraju prilično sporo i mlohavo (i jesu spori zbog veličine kotača i dužine poluge pedala), ali koliko je vjerovatno da ćete taj bicikl kupiti za jednosatnu jurnjavu gradskim ulicama usred najvećih gužvi?
Iako su neki modeli sklopivih bicikli izgrađeni oko većih kotača, oni se ne ''spremaju'' tako kompaktno kao njihovi ''rođaci'' s manjim kotačima, pa ih neki vlakovi i autobusi neće prihvatiti niti će se oni pokazati kao učinkovito sklopivim biciklima, čineći ove bicikle zaista korisnima samo kad je manipulativni prostor kod kuće, na putu ili na poslu usklađen sa zahtjevima ovih bicikala.
Dakle, ako su vam prilagodljivost, lako skladištenje i mogućnost putovanja javnim gradskim prijevozom bitne opcije, ovi bicikli su pravi izbor za vas.
3. Singlespeed ili Fixie: najbolje ako mrzite održavanje i još ponešto....
Prednosti: Nevjerojatno jednostavni, minimalno održavanje, često jako dobra vrijednost za novac, mogućnosti ''pimpanja'', iznimno okretni i brzi
Nedostaci: Nije idealan za brdske rute, nemogućnost dodatnih prijenosa (brzina)
Uf....... Tu smo kao doma. Obožavani u svim krajevima svijeta zbog svoje ultimativne praktičnosti, mogućnosti nadogradnje, izuzetne jednostavnosti i responzivnosti. Naravno, mogućnosti ''pimpanja'' su neograničene, a da budemo iskreni, bitno je kako izgledate! Najočiglednija prednost je svakako jednostavnost ili čak potpuna odsutnost potrebe za održavanjem.
Druga prednost (bar za nas Fixie ''puriste'') je maksimalna povezanost vozača s biciklom i direktna veza izmeđi Vas i Vašeg pogona. Naime, dok vozite Fixie, morate stalno pedalirati što je najčišći mogući oblik vožnje i uživanja u istoj. Svakako, ako niste zagriženi Fixie vozač i nemate iskustva, preporučamo vježbanje prije nego što krenete u istraživanje ovog svijeta urbanog biciklizma.
Srećom, svi naši modeli su opremljeni i Singlespeed opcijom koja vam omogućava ''freewheeling'' ili ''coastanje''. Dakle, ako zaista želite uživati u ovoj jednostavnosti, možete to bez potrebe da odmah krenete s Fixie stranom.
Svakako, imajte na umu da Fixie vozači obično skidaju kočnice jer koče zadnjim kotačem ili kako bi oni to rekli – ''skiddanjem''. No, pošto su zakoni u EU vrlo jasni, naša je preporuka da to ne radite. Dakle, zakoni propisuju da svaki bicikl mora imati dva sustava kočenja. Kod Fixie bicikala, zadnji kotač (u slučaju ''skiddanja'') je jedan sustav dok bi drugi bila prednja kočnica. Tako da mi preporučamo da se pokušate držati zakona.....
Ono što Singlespeed/Fixie čini malo manje atraktivnima je njihova relativna ograničenost kod vožnje na brdovitom terenu. Dakle, ako imate veća i strmija brda na vašoj regularnoj ruti i ne volite gurati bicikl, ovi bicikli vjerojatno nisu idealna opcija za Vas.
Ako se volite bezbrižnu vožnju s jako malo potrebe za održavanjem i bezbroj mogućnosti ''pimpanja'', Singlespeed/Fixie bicikli su idealan odabir za Vas.
4. Gradski bicikli: najbolji za svakodnevnu vožnju bez gnjavaže
Prednosti: Opuštena pozicija za vožnju, izrazito praktičan, savršen za one koji manje paze na održavanje bicikla
Nedostaci: Težina (kod jeftinijih modela), nije baš za brda, bolji modeli su obično skupi, treba pomoć pri održavanju
Gradski bicikli koji se često nazivaju ''nizozemskim'' ili ''sit-up-and-beg'' biciklima dolaze u svim oblicima i veličinama, ali obično ih karakterizira uspravniji položaj vožnje i brdo praktičnih dodataka i opreme.
Gradski bicikli su općenito robusniji i teže konstrukcije. Ionako, ovdje je fokus na praktičnosti, čvrstoći, izdržljivosti i komponentama otpornim na razne vrste korištenja i ''zlostavljanja'' koje su dizajnirane tako da traju beskonačno dugo.
Ležerniji i uspravniji položaj, doduše, doprinosi određenoj sprosti i manjoj okretnosti gradskog bicikla, no, to svakako ne mijenja njihovu osnovnu funkciju. Neki od gradskih bicikala imaju i limitirani broj prijenosa (''brzina'' po naški) pa svakako pripazite kada ih kupujete. Nikako to nemojte miješati s pukim brojem prijenosa već u obzir uzmite efektivno različite prijenose bez preklapanja istih težina prijenosa. U svakom slučaju, ako imate brdskih ''prepreka'' na ruti, posavjetujte se s osobljem u dućanu.
Ono što ih definitivno izdvaja je njihova ultimativna praktičnost (iako, u sadašnje vrijeme, svaki bicikl se može dodatno podesiti željenoj praktičnosti) koja u pojedinim sklučajevima tu vrstu bicikala zaista nominira za genijalan izbor ukoliko želite svoj auto zamijeniti zdravijom opcijom.
Ukoliko živite u urbanim područjima i cijenite iznimnu praktičnost, a ne morate juriti na posao, ovo je pravi izbor za vas.
5. Gravel/avanturistički bicikli: najsvestraniji.......
Prednosti: Nevjerojatno prilagodljiv za brzu i udobnu vožnju, svestran, estetski privlačan, inovativan
Nedostaci: Nije brz na asfaltu kao cestovni bicikl ili Singlespeed/Fixie, ali više je prikladan za putovanje na cjelokupnom setu prilika i uvjeta koje možete naći na uobičajenim rutama do posla (s ponešto izleta u šumu :-))
Gravel, avanturistički, ciklokros, #groad ili ''kako god ga želite nazvati'' bicikl je najbolje opisati kao cestovni bicikl s izmjenama koji su ga pretvorili u svojevrsnog frankenštajna na dva kotača. Lijepog Frankensteina.
https://bonk.hr/hr/taxons/gravel
Najbitnija karakteristika je više mjesta za veće i voluminoznije gume čime se izravo poboljšavaju svojstva za vožnju po oštećenijim i rasutim terenima bez gubitka voznih sposobnosti na asfaltu.
https://bonk.hr/hr/products/guma-700x38c-terreno-dry-tlr-antracit-crna-vittoria
Međuosovinski razmak je također veći (bolja stabilnost), pri čemu je kut upravljačkog dijela nešto manji kako bi vaše upravljanje na lošijim terenima bilo pouzdanije i stabilnije.
Većina ovih bicikala opremljena je disk kočnicama iako na tržištu još uvijek postoje opcije i sa standardnim V-brake sustavima kočenja. Vrlo bitno za napomenuti je da se većina ovih bicikala dizajnira sa željom da budu što svestraniji i udobniji na što različitijim terenima pa samim time oni uključuju (u većini slučajeva) mnogo inovacija i dodatnih opcija za ugradnju ili montažu dodatne opreme, dijelova i ostalih alata s ciljem da vam se pruži određena personalizacija kako bi taj bicikl pretvorili u baš ono što vama treba. Dakle, postavljanje raznih blatobrana, nosača, košara, torbi ili tehnikalija nikada neće biti problem i u većini slučajeva će dodatno oplemeniti vaš bicikl.
https://bonk.hr/hr/taxons/blatobrani
Stoga, kada ga upogonite u skladu s vašim željama, baš ništa više neće biti prepreka ovom biciklu.
Iako na tržištu postoje i ''agresivnije'' verzije gravel/ciklokros bicikala, to ne znači da i njih ne možete donekle personalizirati u skladu sa ciljanom namjenom i vlastitim željama.
6. Hibridni (gradski) bicikli – riser, ali i drop bar (u zadnje vrijeme) volani: najsvestraniji? Za sve pomalo.....
Prednosti: Prilično brzi, vrlo svestrani, omogućuju uspravniji položaj, mogućnost nadogradnje
Nedostaci: Nije najlakši ili najudobniji bicikl za veće udaljenosti
Hibrid je – prevladavajuće mišljenje - izdržljiv cestovni bicikl koji ima i nešto ''posuđeno'' od brdskih bicikala npr. riser volan, nekada i suspenzija, udobnost, geometrija okvira i, za gradsku vožnju bitno, uspravniji položaj prilikom vožnje. Poput cestovnog bicikla, većina modernih hibrida obično se izrađuje oko kotača veličine 700c. Varijante sa 27.5 ili 29 inčnim kotačima su rijetkost. No, ono što ih bitno razlikuje od cestovnih bicikala su gume. One su često (iako je danas ta granica nešto nejasnija) šire od cestovnih bicikala - ali sigurno nisu široke kao one na brdskim biciklima – upravo ta karakteristika im omogućava bitnije prednosti nad onime što većina ljudi smatra najsvestranijim biciklima – brdskim biciklima. Tanja (ne tanka) guma omogućava najvažnije vozne karakteristike kod gradsko-urbanog kretanja: udobnost, vrijeme ubrzanja (reaktivnost) i sigurnost (protuklizna – i kiša i rasuti teren).
https://bonk.hr/hr/products/guma-700x32c-randonneur-rigid-reflective-vittoria
Većina hibrida sastavljena je s čvrstom vilicom, ali neki se prodaju i s jeftinijim verzijama vilica sa suspenzijama (suspenzije su sve rijeđe i polaku postaju dio prošlosti). Iako se ideja ovjesa/suspenzija može činiti primamljivom (na prvu ruku – ako nas pitate, ne kupovati bez razgovora sa stručnjakom), budite oprezni jer većina modela suspenzija jako malo ili nimalo ne doprinose sigurnosti, udobnosti, ali ni vašem džepu.
U zadnjih par godina, bitna razlika u ovoj kategoriji je u vrsti kočnica. Dvije su kategorije: klasične kočnice i disk sustavi kočenja. Odabrati boljega je nemoguće jer svaki od ova dva sustava kočenja ima svoje prednosti i nedostatke. Prilikom odabira između ova dva sustava dobro razmislite o sljedećim terminima: brže kočenje, modularnost kočenja, razlika u cijeni, servisni period, trošak održavanja. Svakako, posavjetujte se sa stručnjakom o svom finalnom odabiru.
Ono što hibridne bicikle čini dobrim odabirom je njihova nenadmašna svestranost i praktički bezgranična mogućnost nadogradnji različite opreme (iako, većina njih to već unaprijed sadrži, ali zašto neimati mogućnost za više i bolje) i pribora. Takve karakteristike ih čine savršenim kandidatima za različite prenamjene ukoliko želite proširiti svoje biciklističke avanture.
https://bonk.hr/hr/taxons/torbe-i-torbice
Zaključno, ako ste početnik koji traži bicikl za opću upotrebu ili ste iskusni putnici koji favoriziraju uspravniji položaj u vožnji s puno mogućnosti nadogradnje, hibridni bicikli su vjerojatno savršen izbor za Vas.
7. Cestovni bicikli: najbolje ako se vozite dužim rutama i želite biti jako brzi
Prednosti: Brzo, učinkovito, odlična zabava
Nedostaci: Nije najizdržljivija opcija, relatvno skupo i često održavanje, malo opreme za dodatne funkcionalnosti
Za one koji žele prijeći veće udaljenosti brzo (i to fizički mogu), cestovni bicikl je idealan odabir.
Razumljivo, vaša ruta bi se u tom slučaju trebala većinom sastojati od asfalta. Možda nešto sitnijeg šljunka i dobro utabane zemlje.
https://bonk.hr/hr/taxons/cestovni-bicikl
Svakako, imajte na umu da su cestovni bicikli ipak nešto osjetljiviji od težih i robustnijih gradskih bicikala i, samim time, podložniji kvarovima koji su direktna posljedica površine po kojoj se vozite. Naravno, nemojte paničariti ukoliko je to vaš odabir. Ipak će oni trajati godinama ukoliko ih redovito servisirate i čistite. Iako je cestovni bicikl inženjersko čudo koje nekada košta pravo malo bogatstvo, nemojte očajavati. Na tržištu postoji veliki izbor cestovnih modela koji predstavljaju izvrsnu vrijednost za novac. Što god odabrali za svoju gradsku vožnju/jurnjavu, pripazite na sljedeće: 1. Da odabrani model ima sve utore za montažu blatobrana i nosača, 2. Da ima pouzdanu pogonsku grupu i kočnice i 3. Da ima što veći broj žbica na obruču. To sve je bitno za multifunkcionalnost i izdržljivost koje će vam sigurno zatrebati unutar vaše gradske jurnjave.
Iako je karbonski bicikl nešto najlakše i najresponzivnije što ćete naći na tržištu za gradsku jurnjavu, za ovu potrebu bi vam u fokusu ipak trebali biti izdržljiviji i robusniji materijali poput čelika.
Pošto su cestovni bicikli vrlo često poželjna meta gradskih lopova, svakako imajte na umu da uložite i nešto veći iznos u lokot, lanac ili U-lock kako bi se adekvatno zaštitili od krađe.
https://bonk.hr/en/taxons/security
I, pripazite da bicikl uvijek vežete na frekventnom mjestu i za čvrsti objekt. Također, jako bitno, pazite kakve gume dolaze s odabranim modelom cestovnog bicikla. Naime, ti modeli se često isporučuju sa gumama za utrkivanje po suhom vremenu s vrlo malo zaštite od bušenja. Budite svjesni da bi bilo dobro da ih odmah zamijenite s više odgovarajućim modelom za gradsku jurnjavu i prepreke koje su sastavni dio takvog načina vožnje.
https://bonk.hr/hr/products/guma-700x28c-zaffiro-rigid-crna-vittoria
8. Električni bicikli: najbolji kada vam treba dodatna pomoć
Prednosti: Moguće je prevaliti veće udaljenosti, vrlo učinkovita alternativa automobilu, omogućuje proširenje tržišta na kupce koji inače ne bi razmatrali ovu vrstu gradsko-urbanog kretanja
Nedostaci: Težina, mora se puniti, financijski zahtjevno (za sada), pitanje adekvatnog servisa
Kako tehnologija sazrijeva, prihvaćanje električnih bicikala je sve rasprostranjenije. Trenutačno, u Europi, električni bickli su nova kategorija kojoj se definitivno ne može poreći značajan tržišni udio i povećana potražnja. U godinama koje dolaze, ta kategorija će definitivno nastaviti svoju ekspanziju. Uostalom to je preduvjet kako bi električni bicikli postali financijski dostupniji širem krugu potencijalnih kupaca.
Iako je rasprava ZA i PROTIV vječna tema rasprava unutar biciklističke zajednice, mi u Bonku smo veliki zagovaratelji električnih bicikala (iako ih ne prodajemo). Iz par vrlo bitnih razloga: 1. Otvaraju dio tržišta koji inače nije razmišljao o biciklu kao načinu transporta i prijevoza, 2. Omogućuju svim svojim korisnicima da prijeđu puno veće udaljenosti nego što bi to napravili sa standardnim biciklima.
Ova sposobnost prelaženja većih udaljenosti do izražaja dolazi najviše upravo kada na posao idete biciklom, jer POMOĆ koju dobivate električnim biciklom je presudna prilikom odluke da se prijeđe na ovaj tip gradsko-urbanog kretanja. Namjerno izdvajamo riječ POMOĆ. Naime, postoji jedna velika zabluda da električni bicikli obavljaju ''posao'' umjesto vas. To, naprosto, nije istina jer električni bicikl ne POMAŽE ukoliko vozač/ica ne vrti pedale. Dakle, i dalje morate vrijedno pedalirati kako bi se kretali uz jednu malu nepobitnu činjenicu – prijeći ćete veću udaljenost nego što bi to napravili da ste jednako vrijedno pedalirali na standardnom biciklu.
Otegotna okolnost pri ovom odabiru je težina bicikla i relativna financijska ''kazna'' tehnologije koju ovakvi bicikli koriste. Naravno, kako vrijeme prolazi i što se veći broj proizvođača uključuje u ovaj dio tržišta, tehnologija će postajati sve pristupačnija. Ne možemo, razumljivo, točno predvidjeti, ali naše je mišljenje kako će ovakvi bicikli vrlo brzo postati jako dobra alternativa standardnim gradskim kretnjama. Dapače, već za par godina......
Imajući sve to na umu, svi koji trenutačno žive malo dalje od mjesta u kojem rade, već sada mogu ovaj način vožnje troškovno uspoređivati s klasičnim vrstama prijevoza i donositi odluke na temelju financijske i vremenske isplativosti. Zdravstvena komponenta nikada ni nije bila u pitanju...:-)